Om mig

 

Jag är docent i romanska språk och arbetade fram till 2015 som lektor i franska.

I många år älskade jag mitt jobb som forskare och lärare men med tiden kom jag att plågas allt mer av universitetsvärldens intellektuella trångsynthet och undermålighet. Den nevrotiska detaljstyrningen av undervisningen gjorde inte saken bättre och hjälpte mig att inse att universitetet inte längre var min plats.

Man brukar säga att den akademiska humaniorans existensberättigande ligger i att den ställer de stora frågorna. Personligen har jag tyvärr ingen större erfarenhet av att så är fallet och om det nu skulle stämma att humanister ägnar sig åt viktiga frågor rörande språk, livsvillkor, kropp och själ, konst och litteratur äger de en sällsynt förmåga att inte kunna förklara på vilket sätt deras kunskap är intressant och relevant.

Jag hade också tröttnat på ändlösa diskussioner om definitioner och vetenskaplighet rörande ämnen som naturligtvis förtjänar en rationell undersökning men som uppenbarligen inte har mycket att erbjuda för den som kräver empiriskt belagd kunskap. Rationaliteten står över allt annat i ett öppet och ärligt kunskapssökande, men den är ofta mycket svårare att hantera  än vi tror. Det kan vara rationellt att låta det irrationella ta plats i en undersökning och det kan vara irrationellt att bara förlita sig på förment objektivitet.

Slutligen kom jag att upptäcka att det finns en mycket mer öppen och autentisk ”humaniora” på Internet idag än den som praktiseras vid universiteten. När läsandet, tänkandet, självreflektionen och den personliga utvecklingen blir en del av en vilja att växa som människa och att förverkliga sin egen potential, då känner man igen den humaniora – studia humanitatis – som tongivande intellektuella under Renässansen föredrog framför den sterila skolastiken. Det finns en strömning av anti-intellektualism i Västerlandets idéhistoria som tilltalar mig mycket. Det handlar inte om mysticism men om en rationalitet som vänder sig mot intellektualismens tendens att tala utan ha något att säga. Den traditionen vill jag knyta an till och samtidigt öppna upp det humanistiska bildningsperspektivet mot ett mer praktiskt förhållningssätt gällande de eviga frågorna om hur vi ska leva och hur vi blir lyckliga.

Jag föddes i Finspång 1967. Mitt intresse för språk och humaniora fick jag av läsande föräldrar och av lärarna på en utmärkt gymnasieskola.

Jag har studerat i Stockholm, Montpellier, Bologna och Uppsala. Jag doktorerade år 2000 i fransk litteratur på en avhandling om Molière och blev sedermera docent.

Bostaden finns i Uppsala.

24.11 2012

Annonser

3 kommentarer Lägg till

  1. Hans Köhler skriver:

    Bara en snabb reflektion eller rättare sagt fråga. Jag var studerande vid universitet en första etapp 1964 till 1970.
    Hur skiljer sig 68.rörelsens inriktning på kritiska studier som ägde rum i stort sätt alla ämnen jämfört med Din beskrivning av hur universiteten idag inriktar sig på att anpassa sig till studenternas behov ?
    Båda utvecklingar utgår från nya studenters behov att påverka vilken kunskap som skall inhämtas ?
    Kritiska studier blev en parallellrörelse som ägde rum samtidigt med den traditionella inriktningen vid universiteten ? Den utgick från något av en passion hos studenterna för att finna ny kunskap, men hur fungerar det idag ?
    Nuvarande anpassning är tydligen i huvudsak styrt uppifrån utan något större engagemang från studenterna ?

    1. gosta81 skriver:

      Jag vet inte riktigt. Kanske är det så att 68-rörelsen har institutionaliserats och drivits så långt det var relevant, och sedan kanske för långt.
      Det som förut var kritiskt och utmanande har idag blivit norm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s